Jørn viser nogle gode øvelser mod kontorskader, som du kan let kan lave i en travl hverdag.

Tag det første skridt mod dine mål! For dig som med et målsætning om at blive sundere og give din livskvalitet et boost: På www.bookanaut.com finder trænere, undervisere eller behandlere, der alle kan hjælpe dig til en bedre hverdag. #sport #sundhed #levlivettildetfulde. Er du træner, behandler eller underviser: Bliv en del af BOOKANAUT – et gratis bookingsystem til dig, som gerne vil hjælpe danskerne til at blive sundere.

Sidder du meget ned ved computeren har du sikkert oplevet at have ondt i nakke og skuldre. Det rammer mange mennesker, og det skyldes gerne arbejdsbelastning. Belastningen fører ofte til spændinger i nakke og skuldre – og herefter hovedpine. Det kan løses med yoga øvelser:

Øvelserne kan du lave hjemme, og du behøver ingen yogamåtte. Stil dig på alle fire og sørg for at have stabilitet ned i underlaget. Isoleret set arbejder du oppe i skuldrebladene, hvor du ved indåndingerne samler skuldrebladene, så brystbenet bevæger sig lidt ned. Ved udåndingen breder du ud over skulderbladet. Når du har gjort det 5-7 gange, bevæger du dig tilbage på udåndningen. Her bliver du liggende og trækker albuerne ind til dine knæ. Knyt begge hænder og hvil panden på din knyttede næve. Når panden hviler på den knyttede næve, drejer du hovedet langsomt fra side til side. Du skal gøre det langsomt, så du har ro i nakken, mens du drejer. Hagen kigger mod den ene skulder, når du drejer den ene vej og mod den modsatte skulder, når du drejer modsat. Efter du har gjort det nogle gange, stopper du roligt, ligger panden i gulvet (hvis du kan) og tag armene ned langs siden af kroppen og slapper af.

Ret din opmærksomhed på yoga øvelser for skuldre og nakke, og du har stor mulighed for at ændre på din velvære generelt. Det er blot vigtig, at du gentager yoga øvelserne – gerne dagligt.

Læs mere om øvelser til skulder og nakke:

Bliv inspireret til andre øvelser eller nye træningsformer:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here