Der er rigtigt mange ting i vores dagligdag, som vi tager for givet, og ikke rigtigt ved noget om. Jeg ved for eksempel ikke, hvordan man styrer et lokomotiv – og det på trods af, at jeg kører i tog til og fra det marketing firma jeg arbejder i, hver evig eneste dag. Det er en slags “magi” for mig: jeg sætter mig bare ind, og så kører tingene – bogstaveligt talt – på skinner.

Jeg ved heller ikke, hvordan min bager formår, at gøre brødet så super luftigt. Eller hvordan min frisør klipper mit hår, uden at skære et øre af en gang imellem. Alle de her mennesker omkring mig, har deres helt egen form for obskur viden, som er fuldstændigt fremmed for alle andre. Det er kun relativt få mennesker, i en vis form for faglig eller social cirkel, der kender til hvordan det hele hænger sammen. Måske er det ikke noget du tænker over til daglig, men jeg vil anbefale dig at lægge mærke til det de næste par dage: det er ganske fascinerende.

Det mest interessante er nok, at alle de mennesker du betaler penge til i løbet af dagen, har en eller anden form for obskur viden. De ved et eller andet, som du ikke ved, og det er den primære grund til, at de kan skabe værdi som du er villig til at betale for. Det fortæller os, at obskur viden er værdifuldt. Men er det besværet værd, at anskaffe sig noget obskur viden? Det lyder trods alt svært.

Jeg kan kun tale ud fra min egen erfaring. Jeg har arbejdet med traditionel markedsføring i mange år, og var egentligt ikke specielt motiveret for, at lære noget af alt det nye IT baserede marketing. Men efterhånden som det blev svært at holde sig relevant, blev jeg ligesom tvunget ud i det. Jeg stod overfor, at skulle sætte mig ind i noget hubspot software. Du ved måske ikke hvad det er, og det gjorde jeg heller ikke dengang. Jeg stod altså overfor, at skulle opbygge noget obskur viden: vride min hjerne rundt til at forstå noget helt nyt, som er fremmed for de fleste. Jeg frygtede det ganske gevaldigt.

Men min frygt blev omdannet til nysgerrighed. I starten var det frustrerende, men jeg begyndte hurtigt at få momentum. Det var en helt ny verden der åbnede sig for mig: hvert nyt stykke obskur information gav mig et billede af den her fremmede verden af moderne markedsføring. Jeg blev totalt bidt af det, og mestrede hubspot overraskende hurtigt. Jeg har siden læst på på rigtigt mange obskure ting: for ikke alene gør de det muligt, at skabe en masse værdi for andre (som de selvfølgeligt er villige til at betale for) – det er også super sjovt og interessant!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here