Jonathan Small fra Newton Running forklarer, hvordan du træner dine fødders styrke og bevægelighed, så du får et lettere og mere effektivt løb.

11 COMMENTS

  1. 😉 Hehe, bare i orden. Jeg er måske for hurdig på aftrækkeren, men kan godt af og til blive lidt træt af den overfladiske måde folk er på, på visse sociale medier.
    Men ja, som du siger er det overbelastning, og især i achilles og fod senerne, som løberen også har beskrevet, og du vil også i starten opleve ømhed i dine lgmuskler, da de også er med til at absorbere stødene. Det tager tid, men er fedt når det kører.
    Held og lykke med den nye teknik 😉

  2. Det er heller ikke så let selv at gøre. Du er meget velkommen forbi butikkerne, hvor vi kan kaste et blik på dig og din løbestil. Vi afholder også jævnligt workshops om emnet. Se loberen.dk/aktiviteter.

  3. Tak for det. Jeg tror jeg skal have fundet et sted i nærheden, hvor der afholdes kurser i natural running. Eller i det mindste have fat i en der kan analysere min løbestil og hjælpe mig med hvad der skal forbedres og gøres anderledes. Jeg finder det meget svært at mærke efter hvad der skal justeres.

  4. Det kræver en del tilvænning for muskler og sener i fødder og underben, særligt hvis du er vant til at løbe i meget støttende og støddæmpede løbesko. Her vil en gradvis tilvænning være anbefalelsesværdig. Start fx med en sko med lidt mindre hæl og støtte, og gå så langsomt frem. Start med korte løbeture, hvor du har fokus på at løbe korrekt, og øg så mængden gradvist i takt med at du bliver stærkere og bedre teknisk. Se evt.: /om-at-lobe/natural-running/2011/09/24/natural-running#.UIZWYGcY3TA

  5. Hej Sanne.

    Rigtig godt spørgsmål. Først og fremmest, så kan det lade sig gøre for alle, at lære at løbe Natural Running. Det er dog lidt forskelligt, hvor svær indlæringen er, afhængig af hvor dygtig man er til at koordinere arme og ben, hvor stærk man er osv. Vi har skrevet en lille artikel om emnet i vores nyeste magasin, hvor du kan få svar. Man kan ikke indsætte links i disse kommentarer, så find magasinet på forsiden af loberen.dk eller hent et gratis eksemplar i butikkerne.

  6. Haha, ja mange tak for svaret 😉 undskylder at jeg ikke lige har fået svaret tilbage. Hvad mener du når du skriver at du skal passe på ? Er det overbelastning fordi der er nogen helt andre muskler man bruger eller hvordan ?

    Det er rigtig fedt med feedback, og godt at høre andres erfaringer. Så bestemt ikke fordi jeg er utaknemlig 🙂

  7. Star med nogle "overgangssko", ved ik hva jeg ellers skal kalde dem 🙂 Nike og Adidas har lavet nogle udmærkede modeller, og der kan du også have din sål i. Men koncentrer dig aller først om selve teknikken, forfodsløbet, og tag det stille og roligt. Jeg har løbet forfodsløb et år nu ca. og skal stadig passe på, så det tager tid. Jeg kan godt løbe nogle gode ture, men når man træner tre eller flere gange om ugen, så skal man lige tænke sig om.
    Held og lykke 🙂

  8. Sikke en spændene video serie. Jeg sidder og får hel lyst til at forsøge mig med natural running. Men kan det lade sig gøre for mig, som pronations løber at løbe i minimalistiske sko ? Mine nuværende løbesko er asics kayano, og jeg har desuden indlæg i den ene sko, da mine ben ikke er lige lange. Handler det om langsom overgang fra sko med støtte til mere naturlige sko, eller hvordan gør jeg ?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here