Er du nogle gange i tvivl om du får nok kalorier? Eller om du måske får for mange? Har du svært ved at styre kropsvægten? Så kan en kostplan være et godt redskab til at holde styr på hvad du spiser over en given periode. Kostplanen kan enten fungere som registrering af det du spiser eller som en plan for hvad du vil spise.

At følge en kostplan kræver en vis portion planlægning på forhånd og opmærksomhed i udførslen. Derfor er det vigtigt, at du gør op med dig selv om en kostplan vil være en god idé for dig. Man kan have en tendens til at tro at en kostplan automatisk vil give et vægttab, men det er blot et effektivt værktøj. som kan være hårdt at følge. En kostplan kan fungere som en kickstarter i et vægttab eller en vægtøgning (ved øgning af muskelmassen), da den kan give et overblik over kalorieindholdet i forskellige fødevarer. Men på længere sigt, kan det være hårdt ved motivationen på grund af den manglende frihed.

Hvis det er første gang du laver en kostplan, kan det være en god idé at få hjælp af en, der har erfaring med emnet, eventuelt en kostvejleder eller en personlig træner.
Det første skridt, du skal tage, er at udregne dit energibehov, samt beslutte hvilken fordeling mellem næringsstofferne du vil have. Den almindeligt anbefalede fordeling er 15-20% protein, 55-60% kulhydrat og 25-30% fedt. Der er dog mange forskellige måder at gøre dette på og du skal selvfølgelig tage højde for dit kendskab til egen krop samt madpræferencer. Husk at det afgørende for vægttabet primært er det samlede energiindtag.

Det næste du skal gøre, er at vælge antallet af måltider – mange små eller færre store. Her er det vigtigste, at det skal passe til din hverdag og dine præferencer. Det er ikke essentielt i forhold til din forbrænding. Når du har besluttet antallet måltider, kan du indsætte de forskellige fødevare, som du ønsker at indtage. Jeg vil anbefale, at du starter med de store måltider for derefter at fylde ud med mellemmåltider.

Til sidst kan du se på bundlinjen om dit samlede kalorieindtag og fordelingen af næringsstoffer er som du ønsker den. Hvis ikke kan du nu justere den ved at tilføje og fjerne fødevarer samt ændre i mængden af de nuværende.
Husk at en god kost bør være varieret, med mange forskellige elementer. Én kostplan, der følges slavisk hver dag, vil derfor ikke være optimalt på længere sigt.

Se mere her

5 COMMENTS

  1. Det er vi da ærgerlige over at du synes. På maxer.dk finder du dog en række forskellige videoer og artikler, som fortæller om kost på forskellige niveau, så der burde være noget for enhver smag 🙂

  2. @marjensendk Kostråd- og anbefalinger ændrer sig løbende som videnskaben finder nye resultater. En udvikling som er spændende at følge. Næringsfordeling er en individuel sag, især i forhold til compliance – altså at overholde en diæt. En low carb-diæt giver ringe succes til en person, der sætter stor pris på kulhydrat.
    Fordelingen i videoen, som tager udgangspunkt i de officielle anbefalinger, er langt fra den eneste måde at gøre det på, men blot en af måderne. Ligesom dit forslag.
    /Danni

  3. Om 3 år sidder vi og ser denne video og tænker hvor sjove kostrådene var i gamle dage.
    Fordelingen er meget simpel, tilstrækkelig/rigeligt protein, dvs. 2g/kg. kropsvægt/dag for en hårdt trænende eller 1g for en ikke trænene, alle de grøntsager du kan få ned, og mættet fedt op til det ønskede energiniveau 🙂 keep it simple 🙂

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here